زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

اصول التشیع عرض و دراسة (کتاب)





کتاب «اصول التشیع عرضٌ و دراسة» نوشته هاشم معروف حسنی، به بیان اصول تشیّع و اسلام با ادلّه عقلیّه و نقلیّه و آراء فلاسفه اسلامی می‌پردازد.


۱ - زندگی‌نامه مولف



هاشم معروف حسنی، از محققان و دانشمندان معاصر شیعه می‌باشند که کتاب‌ها و تحلیل‌های او مورد توجه پژوهشگران و محققان می‌باشد. از ایشان، کتاب‌های تحلیلی و تحقیقی خوبی در زمینه‌های تاریخ اسلام و کلام به رشته تحریر در آمده است.

۲ - معرفی اجمالی



این کتاب به بیان اصول تشیّع و اسلام با ادلّه عقلیّه و نقلیّه و آراء فلاسفه اسلامی می‌پردازد. مؤلّف از قلم زیبا و قدرت تحلیل خود بهره برده و کتاب حاضر را در تحلیل جامع اصول تشیّع نگاشته است. وی در این کتاب جواب شبهات ملاحده و مادّی گران و غیره را داده و به بیان ادلّه احکام نزد شیعه می‌پردازد.
مؤلّف از خلافت بعد از رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) و تاریخ تشیع که آغاز و پیدایش آن را از دوره پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌داند، شروع و به نقد و بررسی اصول تشیّع در مورد خداوند و صفات الهی پرداخته و بحث جامعی در خلافت و شروط امامت را بیان می‌کند. مؤلّف در بخش دیگری از کتاب به بحث معاد و مباحث مربوط به آن پرداخته و در نهایت به بحث ائمه اثنی عشر (علیهم‌السلام) می‌پردازد.
کتاب حاضر به ادلّه چهار گانه شیعه پرداخته و در آخر کتاب فرقه‌های شیعه را ذکر می‌کند. موضوعات مطرح شده در این کتاب به همراه روایت مناسب با آن موضوع آورده شده است.

۳ - وضعیت نشر



کتاب اصول التشیّع در یک جلد به زبان عربی به همّت منشورات رضی قم در سال ۱۴۱۴ هـ. ق به چاپ رسیده است.

۴ - منبع



سایت اندیشه قم، برگرفته از مقاله «اصول التشیع عرضٌ و دراسة»، تاریخ بازیابی۹۷/۳/۳.    


رده‌های این صفحه : مقالات اندیشه قم




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.